XIX Tallinn Design Festival
16.-22.09.24
DESIGN 4.0
XVIII Disainiöö toimus 18.–24. septembril 2023 Krulli kvartalis. Festivali fookus „DISAIN 4.0. AI: tööstus või töötus?“ uuris tehisintellekti mõju disainisektorile. Näeme 2024. aastal taas!

Põhiüritused 2023

DOM – DISAIN ON MOES

See pole mitte ainult moeetendus, see on spektaakel!

Rõivadisainile pühendatud etenduse käigus astuvad publiku ette eriilmelised ambitsioonikad disainerid Eestist.
Nad tõstatavad küsimusi, mida me ei ole osanud veel küsida.
Nad leiavad lahendusi, mida me ei teadnud veel otsida.
Nad loovad ettevõtte vahenditega, mida me pole osanud kasutada.
Nad seisavad vastu loendamatute väljakutsetega, ja sealjuures leiavad võimalusi tootmisvõimekuse tõstmiseks.


Kõik disainerite loomingulised ettepanekud pole veel lõplikud lahendused, vaid protsess. Need on otsingud leidmaks alternatiive olemasolevatele probleemidele, kuid kasutades uusi tööriistu.

Need on ettepanekud täiendamaks seda, mis vajab täiendamist.

Need on püüdlused säilitada seda, mis väärib säilitamist, parandamist ja pärandamist.


Riietus on ühelt poolt funktsionaalne vahend, teisalt aga personaalne täiendus isiku tervikule. Disainitud rõivas on ese, mis on olukorda täiendav ja keskkonda sobituv. Olgu selleks kas töine päev või väljapeetud tähistamine. Riided on mängulisteks vahenditeks isiksuse esiletoomiseks ja sealjuures väärt kaaslasteks elulistel hetkedel. Kvaliteetsed disainerrõivad on rõivad,
mis kestavad,
mida on väärt parandada
ja mida on väärt pärandada.


Need on rõivad, mille puhul on otsitud parimaid võimalusi tehnoloogias, valmimise protsessis ning millega on taodeldud parimat kvaliteeti igas detailis.

Rõivas nii iluks kui ka eluks.


Brändide kontseptsioon avaneb läbi ühekordse kohaspetsiifilise elamuse, inspireeriva sündmuse ning meelelahutusliku vaatemängu - see ongi DOM.


Etenduse järel tulevad brändid publiku sekka, jätkub melu.

Loovjuht: Piret Mägi
Kaaskorraldaja: Kristin Kivimäe
Lavastaja: Anni Zupping
Valguskunstnik: Karolin Tamm
Helikunstnik: Sten Saarits
Tagala juht: Anne Rinne
Visuaalide kunstnik: Maria Elisaveta Roosalu
Videod: Getter Raiend
Assistent: Triinu Arula


Ilu teevad ilusamaks KEVIN.MURPHY juuksurid ja Karaja meigikunstnikud.

Tervitusjooke pakuvad HAAGE ja mulliga drinke Mionetto.


○○○○○○○○○○○○○


Liisa Kanemägi

liisakanemagi.ee 


Liisa Kanemägi on eksperimentaalne kudumidisainer, kes läbi oma spekulatiivse loomingu küsib, millist rolli omavad materiaalsed esemed meie väärtusruumis ja kuidas neid koos meiega teel hoida, et nende kasutusiga pikendada.

Materjalid koos inimesega on pidevas liikumises. Kui aga kampsun taotluslikult hargnema hakkab, siis kaotavad mõisted "valmis" või "katkine" oma tähenduse. Kudum saab jätkata oma elu iseseisvalt, muutudes järk-järgult tagasi lõngaks. See pole rõivaeseme lõpp, vaid järgmine etapp.

Mustal ja katkisel on palju ühist. Mõlemad kujutavad endast kõrvalekaldeid ideaalsest olekust. "Mustad" asjad vajavad puhastamist ja "katkised" asjad vajavad parandamist. Nüüd tulevad laval riided, mis seavad need mõisted aga kahtluse alla, püüavad neid mitte iseenesestmõistetavana võtta. Kui higi inimkeha materiaalsuse ilminguna saab rõivaste disainiprotsessis osaleda, siis muutub kandmise protsess uuringuks, kus sekkuvad emotsioon, tegevus, aeg, keskkond ja keha. Intuitiivne disain viiakse uuele tasemele, kui elu dünaamika saab juhtpositsiooni. Ja samal ajal, kui kandja jätkab loomist - see on alateadlik ja teadlik ühekorraga Tuleb lihtsalt lasta asjadel juhtuda - tegemine areneb kasvamiseks. Katkine pole enam katkine.

Millised olukorrad panevad sind kõige ilusamini higistama?

Kus lõppeb keha ja algab hing?

Kuidas saab inimese materjal osaks rõiva materjalist?

Kudumid ei pretendeeri iseenda püstitatud küsimustes valmis lahendustele, vaid ärgitavad mõtlema mõistete “valmis”, “katki”, “räpane” ja “ideaalne” üle, püüdes neid mitte iseenesest mõistetavana võtta. Selleks kasutab autor abivahendina higi, silmuste hargnemist ja veeslahustuvaid materjale, et muuta mööduv aeg ning kaduvus rõiva osaks. Kui higi saab disainiprotsessis osaleda, võtab elu dünaamika juhtpositsiooni ja inimese material saab osaks rõiva materialist. Siin pole mitte lahendused, vaid küsimused, kas saab, võib ja on võimalik teha ning käsitleda rõivast teisiti? Liisa tänab Julia Valle-Noronha`t ja Piret Puppartit.


Etenduse stilistika Kirke Talu.

Aitäh TOKU, Mare Kelpman!


○○○○○○○○○○○○○

 
Ewald

ewald.ee


Pereettevõttele Maidiga kuuluv kaubamärk Ewald on fokusseerunud meeste triiksärkide disainimisele ning tootmise arendamisele. Juba üle kolme dekaadi omaeenda õmblustsehhis usub terve tiim kodumaisusesse ning tõestab paindliku tootmise võimekust iga päev.

Ewaldi ajalugu ulatub 1933-ndasse aastasse, mil ettevõtte eelkäia alustas tegevust Soomes. Viimased ca 30 aastat on Eesti omanike poolt üles ehitatud Maidiga omandanud Soome ettevõtte ning jüudsalt arenenud just Eesti mehe eelistusi arvesse võttes. Tänapäeval on tootevalikus viis erinevat keretüüpi – slim, modern, classic ning extra-larg ja extra-long keretüübi täiendus pikema kasvuga inimestele. Niisugust paindlikku variatsiooni ei suuda keegi teine nii laias ulatuses, mahus ja kvaliteedis pakkuda. Esinduspoes pakutavate särkide suuruste skaala ulatub 56 kaelaümbermõõduni – särgi leiavad ka väga suure suurusnumbri kandjad, kes mujal võivad triiksärgi leidmisega hätta jääda

Ewaldi särgi kangad on kõik pärit Euroopa tootjatelt ning koostise poolest nahasõbralikud. Viimase ning tulevate kollektsioonide puhul on aga kohanetud inimeste kiire elutempoga ning nõudlusega, et valikus oleks ka easy-care triiksärke, mis tagab selle, et pärast pesu triiksärk väiksema vaevaga triigitud saaks ning kiiremini jälle valituks osutuks!

Kollektsiooni loomisel hoiab disainer fookust sellel, et tootevalikust leiaks endale särgi nii klassikalise stiili austaja kui ka mees, kes hindab mängulisi värve ning huvitavaid mustreid.

Ewaldi perre kuulub veel tegelikult ka Little Sir Ewald ja Ewald Junior. Nende kaubamärkide alt leiab eri vanuses pisihärrade triiksärke, mis pakuvad kergelt eristuvaid isa ja poja komplektisärke. Need sobivad ideaalselt erilisteks elusündmusteks või ühiseks perejäädvustuseks!

Lisaks triiksärkidele võib leida tootevalikust nii meestele kui lastele ka polosärke, mis sobivad ideaal- selt mugavateks igapäeva toimetusteks.

Ewaldi eripära tuleneb kombinatsioonist, mida on raske järgi teha: ettevõtte üle 30-aastane kogemustepagas, pikaajalised professionaalsed töötajad, spetsiaalselt triiksärkide õmblemiseks vajalik masinapark ning tehnoloogiad, ning muidugi majasisene disainiportfell. Just nii hoitakse kõrgeimat kvaliteeti.

Ewaldi särk ühendab endas katkematu sideme põhjamaade kvaliteedi, hea maitse ja Eesti vaimu vahel.

Aitäh Reet Aus, Craftory, Piret Mägi, Kirke Tatar!


○○○○○○○○○○○○○


iLLIMOR

illimor.com   


iLLIMOR – bränd, kus kohtuvad silmapaistev stiil ja jätkusuutlik mõtteviis.

iLLIMORi eesmärk on luua harmooniline tasakaal mugava disaini, keskkonnasäästlikkuse ja sotsiaalse vastutuse vahel. 2020. aastal loodud bränd sündis eksootilise Zansibari džunglis unistusest, kus rõivatööstuse ülejäägid saavad vanuse ja soo piire tundmata kvaliteetse rõivakomplekti näol uue elu.

Kõik iLLIMORi materjalid on kas toodetud jätkusuutlikult (Tencel) või kannavad endas väärtustava taaskasutuse (upcycled) põhimõtet, ja vähendavad keskkondliku jalajälge. "Upcycling" viitab materjalidele, mis on tihtipeale kasutamata laojääk, suurtootmise ülejääk või seisma jäänud kangarullide lõpud. Sellised materjalid on paljudele moemajadele kasutu jääde ja kulu. Ühtlasi on lõiked ja rõivaste istuvus vabavormiline, mis annab mõnusa avaruse ning istuvuse suuremale hulgale eri kehaga inimestele. Rõivamudelid ei sünni hooajaliselt, vaid ennast tõestanud lõiked kanduvad ajast aega. Ühtlasi on tehnoloogiliselt arvestatud lõigete loomisel kohe võimalusega teha säärane disain, mida on võimalik ikka ja uuesti taastoota. Just nii on võimalik hoida ressursikulu mõõdukas ja paindlik.

iLLIMORi disain peegeldab moe ja mugavuse kooskõla kõrval ka teadlikkust meid ümbritsevatest materjalidest. iLLIMOR on tõestus, kuidas isegi väikesed muutused võivad luua märkimisväärse mõju. Siit edasi hakkab hargnema ka iduettevõtte KIUD algus. Aga see on juba hoopis järgmine lugu.


Jalanõud TOKU, aksessuaarid Kirss.

Aitäh Carmen Kirst, Silver Gutmann, Karl-Cristoph Rebane!


○○○○○○○○○○○○○

Woolish

woolish.ee 


Woolishi läbi nelja põlvkonna põimunud juurte võrgustik saab nüüd lahti harutatud noorema ning julgema generatsiooni jaoks. Jäädes truuks jätkusuutlikele tavadele ja eetilistele väärtustele luuakse kauakestvaid riideid, mis otsekui kiirgavad stiili, mis lihtsalt nõuavad positiivset tähelepanu.

Meriinovillased riided sobivad igasse aastaaega. Ja see sõnum on väärt jagamist juba kogu maailmaga! Koos partneritega Saksamaal ja Hollandis püütakse publiku tähelepanu tuua sellele imetabasele lõngale läbi kollektsionääri seeria "Happy Sheep-Collector Edition" ning ananassi- ja flamingo motiivide.

Woolishi lugu ulatub aastasse 1928, kus meie villase perekonna esimene põlvkond rajas teekonna omaenda kudumite laburünti. Ja seesama põnev ning keerdusid täis maailm paelus ka perekonna neljandat põlvkonda, kelleks on tänased Woolishi omanikud Eigo ja Anna. Nemad tõid Viljandi kudumitööstusesse autoribrändi Woolish, värske hingamise ja loendamatul hulgal julgeid ideid. Juba mõne aastaga said nad aru, et tavapärase baastootega maailma ei valluta ning disainile keerati kõvasti isikupärast vunki juurde. Brändi toodi sisse just see energia, mis nende enda see pulbitses. Viimased aastad on Woolish supelnud ananassi ja flamingo mustrites, sekka õnneliku lamba kollektsionääri-kampsunid. Ja tulevik läheb aina erksamaks! Tuleviku unistustega läbi põimunud ühe brändi põnevat lugu on võimalik DOM laval näha koos meie oma inimestega.

Aitäh Maris Pihlap, kõik modellid, Woolishi kogukond, lambad, DOM meeskond!

○○○○○○○○○○○○○

DOM Facebook
DOM Instagram
#DOM
#DOMdisainonmoes
#DOMdesignisinfashion
#TallinnDesignFestival

Rahvusvaheline konverents „DESIGN 4.0“

Seeaastasel Disainiöö konverentsil toimuvad arutelud tehisintellekti tormilise arengu ja kasutuselevõtu teemadel. Muuhulgas ennustatakse AI mõju disainisektorile, kaalutletakse plusse ja miinuseid ning antakse ka praktilist nõu. Eeldatavasti võtab ühiskond muutused, mis peegelduvad ka majanduses ja igapäevaelus, järk-järgult omaks. 

  • Mis positsioonile jäävad disainerid ning milliseks kujuneb nendepoolne uue ajastu vastuvõtt?

  • Kas uued ajad nõuavad uudse mõtlemisega disainerit? 

  • Mis on Design 4.0? 

  • Kas disainerid suudavad tehisintellektiga võistelda? 

  • Kas disaineritel on oht töötuks jääda?
     
  • Kas digitaalne kultuur aitab ka meie keskkondlikku jalajälge vähendada?


Nendele ja paljudele teistele küsimustele annavad vastuse Eesti ja rahvusvahelised eksperdid:

Surya Vanka, Microsofti kogemusega peaesineja USA disainiliidust näitab, et disaineritel võib olla võtmeroll AI kujundamisel tuleviku hüvanguks, mis mitte ei asenda inimvõimeid, vaid täiendab neid. 


Sellest, kuidas vältida stereotüüpe tehisintellekti kasutamisel räägib Carlo Branzaglia Bologna Kaunite Kunstide Akadeemiast.


Disaini valdkonna innovaator Singapurist, Darren Yeo, selgitab, miks disainerid peavad uute muudatustega kohanema ja toob praktilisi näiteid esimeste sammude tegemiseks.


Rõivadisainer Xenia Joost uurib, kuidas tipptehnoloogia sulandub jätkusuutlike tavadega, juhtides loovaid ja keskkonnateadlikke lahendusi, mis kujundavad moe tulevikku.


Interdistsiplinaarne disainer Haeun Kim tutvustab erinevaid AI ja disainerite koostöömudeleid ning arutleb loominguliste inimeste võimaluste ja probleemide üle.


Göteborgi disainer Hugo Jonasson arutleb AI tööriistade kasutamise teemal ja nende mõju üle tööstusdisaini protsessi pildiloomes.


Tartu Ülikooli professor Jaan Aru arutleb kas AI on loomingulisem kui inimintelligents ning milline on tehisintellekti mõju lastele ja haridussüsteemile. 


AJAKAVA:
10.45 Kogunemine ja kohv 

11.00 Sissejuhatus
Ilona Gurjanova (EST)

11.15 Design & AI: The Next Oppenheimer Moment?
Surya Vanka (USA)

12.00 Design and AI. Evidence based practice / practice based evidence
Carlo Branzaglia (ITA)

12.30 Design 4.0: Leading Design in the New Industry
Darren Yeo (SGP)

13.00 Lõuna

14.00 Sustainable Fashion in the Digital Age: Embracing Design 4.0
Xenia Joost (EST)

14.30 Craft 2.0 - Collaboration with Artificial Intelligence
Haeon Kim (ROK)

15.00 AI in the Industrial Design Process - A Short Case Study
Hugo Jonasson (SWE)

15.30 Creativity in the age of Artificial Intelligence
Jaan Aru (EST)

16.15 Paneel

17.00 Konverentsi lõpp
Standard esitleb: Kai Stania

Standard esitleb Disainiööl maailmakuulsa disaineri Kai Staniaga kiireteks kohtumiseks mõeldud tootesarja Connect ja avab vahetul vestlusõhtul uusi rakursse, kuhu büroo sisustuse maastik peatselt algaval 2024. aastal liigub. 

Kai Stania on auhinnatud Austria disainer, kes otsib oma töös esteetika ja funktsionaalsuse sümbioosi. Ta on töötanud alates 1990-ndatest brändidele nagu Team7, Wittmann ja Bene. Muuhulgas on ta disaininud pastaka Hugo Bossile ja tema looming on jõudnud James Bondi Quantum of Solace filmi vahendusel kinoekraanidele üle kogu maailma.




Alustame Krulli kvartalis Sisustus+ minimessil 22. septembril kell 16. Oodatud on kõik sisekujunduse huvilised.


Palun anna oma tulekust teada kairi.pops@standard.ee.


PechaKucha Night
Tähelepanu... valmis olla.... start! Välkloenguformaat PechaKucha tuleb taas Disainiööle. PechaKucha on 2003. aastal Tokios paikneva arhitektibüroo Klein&Dytham disainerite poolt välja mőeldud viis, kuidas ideid ja loomingut teistega jagada.

Igal esinejal on vőimalik esitada oma idee 20 pildiga, igat pilti näitab arvuti 20 sekundit. Kokku kestab ettekanne 6 minutit ja 40 sekundit: taoline formaat tagab ettekannete värskuse. PechaKucha on muutunud globaalseks nähtuseks, toimudes regulaarselt üle 400 linnas.

Teie ette tulevad
▶︎ Karl Joonas Alamaa ja Lisette Sivard
▶︎ Lauri Läänelaid
▶︎ Sandra Nuut
▶︎ Berivan Atik
▶︎ Magnus Nilsson
▶︎ Riho Tiivel
▶︎ Anna-Maria
▶︎ Shangyun Wu
▶︎ Yuka Takahashi & Pekka Harni
▶︎ Kai Stania
▶︎ Lauri Antalainen


PechaKucha Night Tallinn esindaja ning kontakt on Svetla Gocheva.




#pechakuchanights
#pechakuchatallinn

Disainitänav
Ka sel sügisel avatakse festivalinädalavahetusel Disainitänav, millel liiklemiseks pole juhiluba tarvis ning jalakäijaruumi jagub kõigile.

Kulge rahulikult keset head disaini, sest oma aadress on nii parimal moe-, aksessuaari-, toote- kui ka sisustusdisainil.

Lisainfo: cristopher@disainioo.ee




Osalevad disainerid:

Agnes Veski Jewelry
AKEM
Allar Altmets
ALPAKA
Anneli Tammik EHTED
ÄRNI BLUM
B'MOR STUDIO
Berrichi Skincare
BIBZART
Botanic Garden
carolxott


D'DIFFERENCE
DESIGN BY SETE
Eesti Rahvusraamatukogu
EHITIS
Eleriin Seim Stuudio
Elize Hiiop Jewellery
ELLEN RICHARD
Emely Sulg Design
Emma-Elfriide kübarad
Epp Ilveste
Etnowerk
Eva Oherjus Design
Fashon Consult OÜ
Flyinhome
FOLKLORE Reuse & Repair
FreakyFoxx
Frida Hats
GEAL
Gerda Retter Disain
Glass Berries
Helena Tikunova Design
Hyrv


IGLÀ
IGIBORA
IKIGI
Illustrations STUDIO
Inga Kalistru Ehted
Inga Radikainen / Leather accessories and shoe design
Jaana Trauss Design
Jana Jaanson Design
Janika Mägi
JOLO
Julieta Erdocia
Kadi Veesaar Jewellery
Kadri Kruus - Bags and Accessories
Karen Milistver
Katreen Flowers
Katré - Katre Arula
Keiu Koppel autoriehted
KELEI
KENA
K i l l u d
Kirbel Klaasistuudio
Kirill Safonov
Kity Disain
Kolo|ring Design
KOOSdisain
Kristiina Laurits
Kristiina Ploom Jewellery


LaKreem
Laura Saks
Lex Darbnīca
Liisa Kanemägi
Lõngast loodud / Riine Latserus
LÕÕM
LUKS
Lysa
Mai Attire
Maria Rästa Design
Mari-Liis Makus Glass Design
MARI MASSO MILLINERY
MIRGOODS
Moruq Atelier
NADA
Natali Ceramics NK8F8
Nordhale
NRTN Jewellery
NVBYK
OOMYO
OÜ Kekaa


PATRICK SOOME
PineWine
PINWINGS
PIPIK
Piret Kuresaar
Piret Loog
Pits Ilus
Pure Shores artisan
Raili Nõlvak
RAJA STYLE
Reflective Zoo
Ruth Terras


Seco by Jane Aus
SEIK
Sheshinabags
Siret Design
Studio 14
Stuudio Standard
Südaöö
Tiina Andron
Triinu Traumann brand
Uduvill
WALTINBAGS
Woolish
Yanantin Alpaca OÜ



„LOODUD ITAALIAS. Võimatu võimalikuks muutmine“

Tänavuse Disainiöö keskseks näituseks on „LOODUD ITAALIAS. Võimatu võimalikuks muutmine", mis koondab arvukalt omanäolisi lugusid, püüdes visandada Itaalia mitmekülgse tootmissektori kvaliteeti ja eripärasid.

Nende rahvuslike näidete hulgas paistavad silma kangekaelne otsing täiuslikkuse järele, itaallaste tuntud vaim, mis kannab uusi lahendusi ning pidev tung katsetada ja materjalide piire nihutada.

Näituse eesmärk on pakkuda Itaalia tööstussüsteemist laiaulatuslikku pilti. Näitus ei pretendeeri olema entsüklopeediline ega ammendav ülevaade, vaid sissejuhatus Itaalia tööstuse iseloomulike objektide ja esemete hämmastavasse mitmekesisusse, mis omakorda aitab kirjeldada Itaalia tootmisviiside keerukust.

Itaalia tööstuse erisugusus peegeldab ka kohaliku loodusmaastiku mitmekesisust, mis on hämmastavalt ainulaadne (Alpidest mereni, tasandikest ja orgudest Apenniinide, vulkaanide ja saarteni...). Sellest vaatenurgast lähtuvalt on üks näituse eesmärk ka illustreerida loodusliku keerukuse tähtsust ja seda, kuidas maastikudki peegelduvad riigi tööstustoodetes.

Näitust organiseerib Itaalia Saatkond koostöös Eesti Disainerite Liiduga ning seda toetab Itaalia Välis- ja Rahvusvahelise Koostöö Ministeerium.

Kuraatorid
Odo Fioravanti, Giulio Iacchetti, Francesca Picchi

Näitusedisain
Mario Trimarchi

Ettevõtted
Abet Laminati, ALPI, Brembo, Coex, Crea Concrete Design, Cressi Sub, Dainese, Directa Plus, Eumakers, Falci, Fizik, Fontana, Foscarini, GAM, Gemar, Grivel, K-Array, Kong, Landucci, Limonta, Magis, Nonino, Novamont, Omnicos Group, Pedrali, Petroceramics, Plastitalia, Springa, Tecno Tessile Adler, Terre Davis, Vibram

Promootor
Itaalia välis- ja rahvusvahelise koostöö ministeerium








Uudne materjalidisaini näitus „MATERIAL II“
Eesti Kunstiakadeemia DiMa labor tegeleb ringdisaini ning uute jätkusuutlike materjalide arendamisega. Ringdisaini roll on toodetele ja teenustele uuenduslike lahenduste loomine, rõhutades loodusvarade mõistlikku tarbimist, jäätmete vähendamist ja uute innovaatiliste ärimudelite loomist. 

Näitusel „MATERIAL II“ 
üllatavad Eesti materjalidisainerid toodetega vetikatest, mütseelist ja bakteriaalsest tselluloosist.

Eesti Disainerite Liidu (EDL) ja Eesti Kunstiakadeemia (EKA) koostöös valminud näitus toob kokku teadlaste, ettevõtete ja disainerite poolt arendatud uudsed materjalid ja tehnoloogiad ning avab, kuidas on keskkonnakriisis muutumas ressursi ja materjaliloome tähendus. 


Näituse kuraatorid on Stuudio Aine materjalidisainerid Kärt Ojavee, Annika Kaldoja, Marie Vihmar; kujunduse autor on Annika Kaldoja ja visuaali on kujundanud Mirjam Reili.

Esmakordselt esitleti näitust MATERIAL II 2023. aasta jaanuaris Mexico Citys, seejärel rändas väljapanek Veneetsia disainibiennaalile.

Osalejad: Reet Aus, Airi Gailit, Erik Heiki Veelmaa, Juss Heinsalu, Heiter X, Geidi Hein, Annika Kaldoja, Astri Kaljus, Katrin Kabun, Madis Kaasik, Siim Karro, Katarina Kruus, Karl Kukk, Marta Konovalov, Karolin Kärm, Merlin Meremaa, Juulia Aleksandra Mikson, Erki Nagla, Kärt Ojavee, Cärol Ott, Riina Õun, Maria Kristiin Peterson, Sander Õun /Suckõrs, Tiia Plamus, Sirje Sasi, Indrė Spitrytė, Oksana Teder, Marie Vihmar, Ines-Issa Villido.

dima.artun.ee
www.artun.ee 
Facebook
LinkedIn


Näitusel „MATERIAL II“ on esindatud ka Heiter X-i skulptuursete serveerimisnõude seeriasse kuuluv ese, mis on valmistatud jätkusuutlikest ja ümbertöödeldud materjalidest ning toidujäätmetest. Mound Collection on saanud inspiratsiooni jäätmemägedest ja lõimib endas materjale nagu kanep, savi, lubi, krohv, tatra kestad, makadaamia pähkli koored ja teisi jääke, sealhulgas neid, mis pärinevad Heiter X-i eelmise installatsiooni „Terra Firma“ ehitusest, samuti toidujäätmeid, mis on tekkinud sündmustel, kus installatsiooni eksponeeriti. Iga ese kollektsioonis on käsitsi valmistatud ja oma ebatäiuslikkustega ainulaadne.
Disaini- ja arhitektuurikoolide väljapanek 

Disainiöö festivali üheks põhiosaks kujunenud disaini- ja arhitektuurikoolide näitus on tormiliselt muutuvas maailmas aina tähtsam, sest kas pole just haridus- ja teadusasutused need kohad, kus mäng katsetamise ning traditsiooni vahel “päeva päästab”? Erinevate globaalsete kriiside varjus on nooruslikku ja nutikat disainivalgust üha enam tarvis.

Väljapanekus osalevad Eesti Kunstiakadeemia tootedisaini, ehte- ja sepakunsti, moe-, tekstiili- ja aksessuaaridisaini ning sisearhitektuuri osakonnad; Kõrgem Kunstikool Pallas; Tallinna Ülikooli Haapsalu Kolledži käsitöötehnoloogiate ja disaini eriala, Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia ning Eesti Maaülikooli maastikuarhitektuuri õppetool.

__________________________________


Aeglus: EKA tootedisaini osakond


https://www.artun.ee/erialad/tootedisain/
Facebook
Instagram


Selleaastase tootedisaini osakonna väljapaneku märksõnaks on „aeglus“ - aeglane mõtlemine, süvenemine ja kohaliku lahtimõtestamine, ressursside säästlik kasutamine ja sügavuti mõtlemine, olemasoleva tootmisvõimekuse kaardistamine ja tööstusdisaini kui valdkonna vastutustundlik arendamine ja kohandamine 21. sajandi Eesti ja maailma väljakutsetele.


Esitlevate tööde hulgast leiab teise kursuse stuudioprojektina valminud valgustid ning kolmanda kursuse parimad lõputööd.

__________________________________


Vasaraga kodeeritud: EKA ehte- ja sepakunsti osakond

www.artun.ee/erialad/ehte-ja-sepakunst/
Facebook
Instagram
#ehejasepis #metall #eka


John Cage ütles, et muusikatüki kirjutamine ja sellest teosest mõtlemine on kaks erinevat mõtlemist. Sepa töö põhineb semiootilisel topeltkodeeritusel – digitaal- ja analoogkoodi vahelisel tantsul. Tulenevalt ladina tüvest digitus, mis tähendab sõrme või varvast, aitab esimene tegeleda loendamise, kirjutamise, sildistamisega, analoogkood aga võimaldab neid märke ära tunda, konteksti panna, mõtestada. Digikoodis otsitakse tõde sõna ja numbriga, analoogis läbi füüsilise kontakti materjaliga. Sedasi ei ületa üks tehnoloogia teist, vaid võrgustub lõputute võimalustega tähendusväljaks.
__________________________________



Padjapiir: EKA moe-, tekstiili- ja aksessuaaridisain

https://www.artun.ee/mood-tekstiil-aksessuaar/
Instagram
Facebook
#padjapiir #ekspermentaalvorm #pillowsbrink #experimentalform


Kust algab ärkvelolek? Kust uni? Sageli võiks ühest teise kulgemise portaaliks pidada patja - seda pehmet kaaslast ärkveloleku ja une piiril. Kuid mis siis, kui laduda see kahe maailma vahe ääreni täis pehmet massi?


Antud mõttest võrsusid 19 eksperimentaalvormi EKA moe-, tekstiili- ja aksessuaaritudengitelt, kelle ainsateks lähtepunktideks olid katsealdis meel ja mägede viisi vatti, tekke ning muid pehmeid jääkmaterjale. Seekord toimis taaskasutus aga kahel eri tasandil. Enne kui tudengid materjalid enda käsutusse said, õmmeldi nende paremikust voodiriideid siia saabunud ukraina põgenikele.
__________________________________


EKA Aksessuaar x CIRRUS/Nordplus: Kantavad 3D prinditud jalatsid

https://www.artun.ee/erialad/aksessuaar/ulevaade/
Instagram
Facebook
#3dprintedshoes #3dshoes #footweardesign #shoedesign #footwearmanufacturing


Footwearology Lab-i juhendatud rahvusvahelise suvise intensiivkursuse eesmärgiks oli tutvustada jalatsite disaini ja valmistamise tulevikku tehisintellekti ja 3D-printimise tehnoloogiate kombineerimise võimaluste läbi.


Erinevate generatiivsete AI-rakenduste abil loodud 2D- ja 3D-formaadis jalatsidisaini kontseptsioonid kanti üle olemasolevale jalatsi 3D-mudelile ning seejärel prinditi painduvast filamendist, taaskasutatavast plastikust sobivas suuruses käidavad jalanõud.


Foto @benjometry.

__________________________________


Mõõdutunne: EKA sisearhitektuur / Sense of Measure: EAA Interior Architecture

https://www.artun.ee/erialad/sisearhitektuur
Instagram
#ekasisearhitektuur


Kevadel 2023 keskendus EKA sisearhitektuuri MA erialastuudio ökoloogilistele ehitusmaterjalidele. Juhendajad Roland Reemaa ja Hannah Segerkrantz võtsid koostöös Eestimaaehituse kompetentsikeskusega vaatluse alla (sise)arhitektuuri antropotseeni ajastul ning koos tudengitega õpiti omal käel tundma ehitusvaldkonnas igapäevaselt kasutatavaid materjale, nende päritolu ja keskkondi, kust neid hangitakse, töödeldakse ja kasutatakse. Kursus otsis kohalikke alternatiive ekstraktivismile ning arutles nende rakendatavuse üle disainipraktikas.
__________________________________


Disain OFFline / ONline: Pallas University of Applied Sciences


#pallas #pallasdisain #pallastekstiil #pallasmeedia #pallasnahk #pallasmoobel
pallasart.ee
Facebook
Instagram

Millest algab disaineri vastutus? Olulise teema märkamine ja lahenduse pakkumine eeldab teadlikku valikut, koostööoskust ja tasakaalu leidmist digitaalse, visuaalse ja käegakatsutava vahel. Kõik tööriistad vajavad oskuslikku kasutamist ja treenitud silma. Pallase väljapanek „Disain OFFline / ONline“ näitab visuaalselt ära iga töö tarbeks kasutatud digitaalsete tööriistade osakaalu, aga iga lahenduse tulemuslikkuse määravad disaineri teadmised ja oskused.


Mängulise puhkeala loovad jääkmaterjalist objektid, mis kutsuvad proovima ja toodete elukaare pikendamise võimaluste üle kaasa mõtlema.

__________________________________


Taasleiutades jalgratast: TLÜ Haapsalu kolledži käsitöötehnoloogiate ja disaini eriala

tlu.ee/haapsalu/kasitootehnoloogiad-ja-disain
@tehnoloogiadjadisain
#liikumisaasta #vanastuus #uusleiutamine #kiiver


Haapsalu Kolledži käsitöötehnoloogiate ja disaini eriala näitus kutsub vaatama ja kaasa mõtlema uusleiutamise teemal. Katsetame ja otsime jätku juba ammustest aegadest tuttavale jalgrattasõidule ning esitleme kiivreid, mille kandmise soov ületaks ebamugavuse.
__________________________________


Tartu Ülikooli Viljandi kultuuriakadeemia

#tyvka #viljandikultuuriakadeemia
viljandi.ut.ee/et
Facebook
Instagram


Tartu Ülikooli Viljandi kultuuriakadeemia pärandtehnoloogia erialad ühendavad endas väga hea käsitööoskuse, pärandi tundmise ja loomingulise mõtte. Meie tegevuse eesmärgiks on rakendada pärandis leiduvad väärtused vastutustundlikul ja kestlikul viisil kaasaegse ühiskonna teenistusse. Ülikooli osana väärtustame uurimis- ja arendustööd.

Rakenduskõrghariduse tasemel saab meie juures õppida tekstiili, metallitöö, ehituse ja ringtehnoloogia erialadel (UUS!), magistritasemel kultuuripärandi loovat rakendust ja õpetamisoskusi.

__________________________________


Eesti Maaülikooli Maastikuarhitektuuri õppetool

pk.emu.ee/struktuur/maastikuarhitektuur/
Facebook
Instagram


Eesti rohelises ülikoolis – Eesti Maaülikoolis olev Maastikuarhitektuuri õppetool on ainus haridusüksus riigis, mis pakub maastikuarhitektuuri bakalaureuse- ja magistriõpet ühe tervikuna. Valdkond ühendab endas loodus- ja sotsiaalteadused, kunsti, humanitaaria ning planeerimisega. Üliõpilased arendavad oskusi planeerimisest ja ruumiloomest erinevatel ruumiskaaladel, eesmärgiga parandada inimeste elukvaliteeti, olla keskkonnahoidlik ning reflekteerida kultuurilist mitmekesisust ja pärandit. Meie õppetöö on ühendatud teadustööga, eriti sidudes maastiku rahvatervise ning inimeste heaoluga.

__________________________________

Näitused KAI kunstikeskuses
Kai kunstikeskuses on avatud Hrafnhildur Arnardóttiri / Shoplifteri isikunäitus “Hüpervõrk”. Kunstniku esimene isikunäitus Eestis on spetsiaalselt Kai jaoks loodud monumentaalne ruumiinstallatsioon, kus värviküllane kiudmass ripub labürindina vaataja ümber.

Shoplifter on eelkõige tuntud oma kogu ruumi hõlmavate mitmevärviliste keskkondade poolest, mida on nimetatud nii karvaseks muinasjutumetsaks kui juuksekatedraaliks. Tema humoorikad ja maagilised installatsioonid pakuvad rõõmu nii suurtele kui väikestele külastajatele ning on teinud Shoplifterist rahvusvahelise publikulemmiku. Näitusele on heli loonud Islandi muusik ja andekas teremiinimängija Hekla.

Kai teose valmimine oli tiimitöö, sest karvamassi ettevalmistus värvide kaupa võttis aega kolm kuud – sellega töötas kunstniku stuudios Reykjavikis terve grupp abilisi ja vabatahtlikke. Kunstnik käib sünteetilise karvaga vastutustundlikult ümber ning igal uuel näitusel on taaskasutatud kujul uuesti vormitud vanem materjal.

Hrafnhildur Arnardóttir kunstnikunimega Shoplifter (s. 1969) on Islandilt pärit kaasaegne kunstnik, kes töötab sünteetilise ja loomuliku karvaga. Arnardóttir kolis 1994. aastal New Yorki, kus ta nime hääldati sarnaselt väljendiga shoplifter (inglise keeles poevaras), millest sai tema kunstnikunimi. Oma 2019. aastal Veneetsia biennaalil eksponeeritud Islandi paviljoni teose alaliseks näitamiseks asutas ta 2022. aastal Reykjavikis endises pommivarjendis eramuuseumi Höfuðstöðin. 

__________________________________


Katja Novitskova
Juhuslik Mets
17.9–12.11.2023


„Juhuslik mets“ on Katja Novitskova esimene galerii-formaadis isikunäitust Eestis. Näitusel on eksponeeritud uued teosed ühest tema loomingu mitmest harust, mis käsitlevad teemasid nagu loodus kui andmekogum, arvutuslikud ja bioloogilised mutatsioonid, masinnägemine ja maailma ülesehitamine, aga ka matemaatiliste mudelite piiridest väljuv emotsionaalne side olendite vahel. Näituse pealkiri, „Juhuslik mets”, viitabmasinõppes sageli kasutatavale olulisele algoritmile, aga see on ka poeetilise tõlgenduse vallandaja, midaNovitskova rakendab oma näituse raamistikuna.

Näitusel esitleb Novitskova kahte skulptuuri mutanthirve-laadsetest olenditest, kes suudlevad. Need teosedon lõpp-punktid mitmetele tõlke etappidele – alates kahte suudlevat hirve kujutavast automaatsemetsloomakaamera fotojäädvustusest, mida Novitskova kasutas lähtematerjalina, kuni kujutist variatiivseltgenereerivate algoritmideni, digitaalsete 3D-mudeliteni ning intuitiivsete käeliste meisterdamise protsessidenikunstniku stuudios. Skulptuurid on valmistatud peamiselt klaasitaolisest polüuretaanvaigust ning punastestpigmentidest, looduslikest kividest ja alumiiniumtraadist.

Katja Novitskova on rahvusvaheliselt üks nähtavamatest Eestist pärit kunstnikest. Ta on õppinud semiootikat Tartu Ülikoolis, uut meediat Lübecki Ülikoolis ja graafilist disaini Sandbergi Instituudis Amsterdamis. 2013–2015 osales Novitskova residentuuris Rijksakademies Amsterdamis. Novitskoval on personaalnäitusi toimunud mitmel pool maailmas: Shanghai Projectis (2017), New York City Hall Parkis (2017), Kunstverein Hamburgis (2016), Kraupa-Tuskany Zeidleri galeriis Berliinis (2014). Samuti on ta olnud kaastegev rahvusvahelistel suurnäitustel, näiteks New Yorgi Moodsa Kunsti Muuseumis (MoMA-s) (2015) ning Berliini (2016) ja Lyoni biennaalidel (2015). Novitskova on esindanut Eestit Veneetsia Viennalil (2017) ja pälvinud noore kultuuritegelase preemia (2017). Ta oli nomineeritud Preis der Nationalgaleri auhinnale (2019). Hetkel saab tema loominguga tutvuda suurejoonelisel soolo näitusel Seigen kunstimuuseumis (MGKSeigen).

TUTVU KOGU programmIGA!

FESTIVALi VIDEOd JA FOTOD


Disainiöö 2023 peapartnerid: